A közlemény szerint a Volánbusz folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal a környezet védelme érdekében. A társaság az elmúlt években mintegy 50 alkalommal több mint 20 busztípust tesztelt, jelenleg a fővárosi agglomerációban és Győrben is hidrogén-üzemanyagcellás járművekkel szerez tapasztalatokat. A Credobus Electronell a világ leghatékonyabb és leggazdaságosabb e-buszai közé tartozik. A magyar fejlesztésű és gyártású buszcsalád 12 méteres szóló, illetve az év végétől 18 méteres, csuklós kivitelben is készül. A jármű akadálymentes, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmas. Az Electronell 12 méteres busza a legkönnyebb fémvázas elektromos busznak számít, tömege 11 tonna. Ez a tömegelőny 25 százalékkal redukálja az akkumulátorok mennyiségét. A megcélzott 300 kilométeres hatótáv így 4 helyett 3 akkumulátorcsomaggal teljesíthető, így lényegesen csökken az energiafelhasználás - ismertetik a közleményben. Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése a Kravtex-Kühne csoportnál közvetlenül 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és 100 magyar beszállító számára jelent megrendelést - tették hozzá. A közlemény idézi Krankovics Istvánt, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatóját, aki szerint a Volánbusznak eddig közel 2800 Credobus-t adtak át, az országos flotta fele az ő gyártmányuk. Barna Zsolt, a Volánbusz igazgatóságának elnöke hangsúlyozta, hogy a járműállomány fiatalítása mellett törekednek a közlekedés folyamatos zöldítésére, fejlesztésére. Mosóczi László, a Volánbusz vezérigazgatója tájékoztatása szerint 2022-ben és 2023-ban 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, közülük 13 Győrbe. Dézsi Csaba András, Győr (Fidesz-KDNP) polgármestere közölte, hogy a Volánbusszal együttműködve megkezdődött a helyi autóbusz-állomány megújítása, 52 járművet cseréltek le, ezzel 10 év alá csökkent a járműpark átlagéletkora. Tavaly 13 elektromos meghajtású busz állt forgalomba.

Elektromos buszok érkeznek Hajdúszoboszlóra

Helyi hírek

Hat magyarországi városban összesen 20 új elektromos buszt állít forgalomba idén a MÁV-csoport – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési államtitkára csütörtökön Keszthelyen.

Nagy Bálint az idei első elektromos busz átadásán arról beszélt, hogy Keszthelyen kívül Komáromban, Komlón, Tatán, Hajdúszoboszlón és Balatonfüreden állítják a forgalomba az elektromos járműveket.

Jelezte továbbá, hogy folytatódik a MÁV-csoport autóbuszflottájának fiatalítása, így idén és jövőre is további ezer új, korszerű busz szolgálja majd országszerte az utasokat.

Az államtitkár kifejtette, hogy a MÁV-csoporthoz jelenleg mintegy 5800 helyi és helyközi forgalomban közlekedő autóbusz tartozik, ami Európában is az egyik legnagyobb flottának számít.

Az elmúlt években eddig 2500 új járművet helyeztek forgalomba, és az a cél, hogy a buszok átlagéletkora 10 évnél kevesebb legyen.

A fiatalítás nemcsak az utasokat szolgálja, de nemzetgazdasági szempontból is jelentős, hiszen a most forgalomba kerülő elektromos buszokat hazai cég, az Ikarus gyártja – jegyezte meg Nagy Bálint.

Kunfalvi Gábor, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. zöld mobilitási irodavezetője azt mondta: egyetlen elektromos busz egy év alatt 15 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, ennyit nagyjából 210 lombos fa tudna feldolgozni. A közlekedés felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátás 22 százalékáért, ezért is szükséges a zöldítése.

Hozzátette, hogy folytatódik ebben az évben is a zöldbusz program, amelyhez komplex energetikai fejlesztések is kapcsolódnak, és ezek idén mintegy 35 milliárd forintból valósulnak meg.

Sipos Zoltán, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetője az általuk gyártott Ikarus 120e típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbuszról elmondta: 2016 óta fejlesztenek elektromos járműveket, a mostani már a negyedik generációs típus. A 12 méteres hosszúságú busz alacsonypadlós, hatékony hajtásláncú, egyetlen feltöltéssel 300-350 kilométer megtételére alkalmas.

Budapest, Székesfehérvár és Kaposvár után Keszthely a negyedik város, ahol forgalomba állnak ezek a buszok. Az Ikarus azonban 12 európai országban is jelen van járműveivel, öt országban pedig elektromos buszaik is futnak az utakon – ismertette a cégvezető.

Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója kifejtette: eddig 100 elektromos busz szolgálta az utasokat, ami az idén 20 új járművel egészül ki. Komoly kihívásnak nevezte, hogy a HÉV, a Volánbusz és a MÁV Start egyesüléséből létrejött MÁV Személyszállítási Zrt. flottájának környezetterhelését csökkentsék.

A HUMDA pályázatán beszerzett autóbuszra és a szükséges töltő kiépítésére együttesen 166 millió forintot fordítottak – tette hozzá a vezérigazgató.

(MTI)