Uniós bankok szanálása: Az uniós számvevők áttekintést és értékelést adnak a 2020. évi kockázatjelentésekről

Európa

Az Európai Számvevőszék köteles évente jelentést készíteni az Egységes Szanálási Mechanizmus (ESZM) – a bankunión belüli, fizetésképtelenné vált bankok rendezett felszámolásának irányítására szolgáló uniós rendszer – keretében, bírósági eljárások kapcsán felmerülő pénzügyi kockázatokról. A 2020. évi pénzügyi évre vonatkozóan az Egységes Szanálási Testület (ESZT) függő kötelezettségekről számolt be egyes bankok Egységes Szanálási Alaphoz való hozzájárulásaira irányuló jogi panaszokkal kapcsolatban, szanálási határozattal kapcsolatban azonban nem volt ilyen. A számvevők megfelelőnek tartják a közzétételeket, de kiemelik, hogy az új ítélkezési gyakorlat alacsonyabb pénzügyi kockázatokat eredményez. Ezért azt javasolják, hogy az ESZT a jövő évben új módszer alapján értékelje újra kockázatait.

A 2014-ben hatályba lépett Egységes Szanálási Mechanizmus az ESZT-t, az Európai Bizottságot, a Tanácsot és a nemzeti szanálási hatóságokat foglalja magában. Az ESZT központi szerepet tölt be, és kezeli az Egységes Szanálási Alapot, amelyet a bankok előzetes hozzájárulások révén finanszíroznak, és amely igénybe vehető a bankszanálások támogatásához. Az Alap igénybevételére mindeddig nem került sor, de jelentős számú bírósági eljárás van folyamatban.

„Nehéz megjósolni a bankszanálással kapcsolatos bírósági eljárások kimenetelét és hatását – jelentette ki Rimantas Šadžius, az Európai Számvevőszék jelentésért felelős tagja. – Az érdekelt felek számára azonban fontos, hogy ismerjék a lehetséges pénzügyi kitettségre vonatkozó legjobb becslést. Az ESZT-nek ezért meg kell találnia annak módját, hogyan értékelje újra a bankok által az Alapba befizetett hozzájárulásokkal kapcsolatos, folyamatban lévő viták hatását, különös tekintettel az új ítélkezési gyakorlatra.”

A Banco Popular Español 2017. évi szanálásához kapcsolódóan 100 uniós szintű ügy van folyamatban, nemzeti szinten pedig 1451 közigazgatási eljárás és bírósági ügy. A felperesek az ESZT szanálási programjának és a Bizottság jóváhagyó határozatának megsemmisítését kérik. Néhány panaszos jogellenességi kifogásokat is felhozott az alapul szolgáló jogi keret ellen, és kártérítési igényt nyújtott be az Unióval szemben. Emellett két ABLV bank és a PNB Banka szanálásától való eltekintésről szóló ESZT-határozat megsemmisítése iránt is benyújtottak három keresetet uniós bíróságoknak. Az ESZT és a Bizottság úgy ítélték meg, hogy a kedvezőtlen bírósági eredmény valószínűsége csekély. Következésképpen nem vártak forráskiáramlást, és a 2020. pénzügyi évre vonatkozóan nem számoltak be kapcsolódó függő kötelezettségekről. A számvevők nem találtak olyan bizonyítékot, amely ellentétes lenne ezzel az értékeléssel. A Tanácsot szanálási feladataihoz kapcsolódóan nem érinti jogi panasz, ennélfogva nem számolt be semmilyen függő kötelezettségről.

Ami az Egységes Szanálási Alaphoz való banki hozzájárulások kiszámításával kapcsolatos jogvitákat illeti, az ESZT 2020-ra vonatkozóan 41 uniós szintű bírósági eljáráshoz kapcsolódóan 5561 millió euró összegű függő kötelezettségről számolt be. A korábbi évektől eltérően az ESZT nem számolt be az előzetes hozzájárulási határozatokkal szembeni nemzeti eljárásokkal kapcsolatos függő kötelezettségekről, összhangban a Bíróság közelmúltbeli ítéletével, amely kiemelte, hogy a nemzeti bíróságok nem rendelkeznek hatáskörrel e határozatok megsemmisítésére. Másrészt a számvevők megjegyzik, hogy az ESZT óvatosan járt el, amikor – tekintettel az alapul szolgáló módszertan jogszerűségét megkérdőjelező tavalyi ítéletre – függő kötelezettségként tüntette fel az uniós szinten vitatott előzetes hozzájárulások teljes összegét. A számvevők hozzáteszik: nem valószínű, hogy az ESZT-nek a hozzájárulások teljes összegét kompenzálnia kell majd. Emiatt és a Bíróságnak a módszertan érvényességét megerősítő új ítélete miatt a számvevők a 2021. évi közzétett adatok újraértékelését javasolják. A korrekt kockázati becslések közzététele érdekében különösen lényeges lenne kidolgozni egy módszert az eredeti előzetes hozzájárulási határozatok és az esetleges felülvizsgált határozatok szerinti hozzájárulások közötti becsült különbség kiszámítására. A számvevők azt is javasolják, hogy a tagállami ügyek kockázati nyomon követését mindaddig ne zárják le, amíg az ügyek többségét meg nem oldják.

Háttérinformációk

Az ellenőrzési jelentés, amely kizárólag az ESZT, az Európai Bizottság és a Tanács ESZM-rendelet szerinti feladatai teljesítésének következtében a 2020. évi pénzügyi évre nézve felmerülő függő kötelezettségekkel foglalkozik, 23 uniós nyelven elérhető a Számvevőszék honlapján.